Lumbago/Spit

Heb je last van (lage) rugpijn? De kans is groot dat het om spit of lumbago gaat. Onder de term Lumbago vallen meerdere soorten klachten die zich in het onderste deel van de rug bevinden.

Een chiropractische behandeling kan voor deze klachten zeer doeltreffend en effectief zijn.

Wat is lumbago?

De term Lumbago, ook wel lumbalgie of lage rugpijn genoemd, is de verzamelnaam voor meerdere lage rugklachten. Lumbago komt vaak voor bij mensen die een zwaar fysiek beroep uitoefenen en bij ouderen.

Wat is spit?

Spit is eigenlijk een acute lumbago, het is veelal een acute pijnscheut. Men spreekt vaak van ‘door de rug gaan’. De diagnose lumbago wordt vaak gegeven, maar is niet specifiek genoeg en ook niet altijd juist. Als spit niet juist of tijdig wordt behandeld, kan dit leiden tot lumbago. Het is daarom aan te raden voor de zekerheid een chiropractor te bezoeken, om ergere klachten te voorkomen.

Symptomen

De symptomen van vormen van Lumbago zijn vrijwel altijd pijn in de onderrug. Dit kan variëren van milde tot hevige pijn. Lumbago verstoort vaak de houding en beweeglijkheid en maakt alledaagse bewegingen zoals bukken, tillen en soms ook stilzitten erg moeilijk en pijnlijk.

Oorzaak

De oorzaak van lumbago is vaak te wijten aan overbelasting van de rug. Vaak heb je wel een idee wanneer en hoe de pijn is ontstaan, door te veel inspanning in de laatste dagen bijvoorbeeld.

lumbago_spit

Behandeling door een chiropractor bij lumbago

Zoals eerder benoemd: wanneer lumbago niet correct of tijdig wordt behandeld kunnen de acute klachten leiden tot chronische klachten. En ook als de klachten voorbij zijn is de oorzaak niet altijd verdwenen. Wij raden daarom aan om je rug altijd te laten controleren  door een chiropractor na een aanval van acute rugpijn.

Benieuwd wat Chiropractie Staphorst voor u kan betekenen? Neem dan contact op met ons